Cookiebeleid

Door een verandering in de Telecomwetgeving (cookiebepaling) moeten bezoekers van websites vanaf 1 juli 2012 toestemming geven voor het gebruik van cookies die geplaatst worden op hun computer/tablet/smartphone.
De website van het programma Digivaardig & Digiveilig gebruikt Google Analytics om bij te houden hoeveel unieke bezoekers op haar website komen en welke onderwerpen vaak gelezen worden. Deze informatie is niet naar u persoonlijk te herleiden en wordt door ons niet gebruikt voor andere doeleinden (zoals reclame of profielopbouw).

Geeft u toestemming voor het plaatsen van deze cookies?

Uw keuze heeft geen effect op het goed functioneren van de website.

Deze keuze wordt bewaard (met behulp van een cookie) tot het moment dat u de cookies op uw apparaat wist, op dat moment zult u deze pop-up opnieuw krijgen bij bezoek van onze website. Onze excuses voor het ongemak.

Nieuws

“Nieuws over alle activiteiten van het programma Digivaardig & Digiveilig. ”

Nieuws

Terugblik Codeweek 2015: een stand van zaken en plannen voor de toekomst
Digivaardig23 oktober 2015

Terugblik Codeweek 2015: een stand van zaken en plannen voor de toekomst

Van 10 t/m 17 oktober 2015 stond Nederland in het teken van enen en nullen: de taal van computers. In NEMO Amsterdam vond op zaterdagochtend 10 oktober de kick-off van de tweede Nederlandse Codeweek plaats met een inspirerend programma. De rest van de week vonden overal in het land programmeeractiviteiten plaats, waaronder een CoderDojo met Tweede Kamerleden.

Net als vorig jaar sloot een aantal enthousiaste partners zich aan bij ECP en Kennisnet om een mooie week te realiseren. Dit jaar waren de partners: Randstad, SIDN, Microsoft, Digivaardig & Digiveilig, Bol.com, Say Yeah motion media, Ziggo, IBM, PrimaOnderwijs, NEMO met Google, en eSkills for Jobs. Het doel van de initiatiefnemers van de Codeweek is om onderwijs, bedrijfsleven, buitenschoolse initiatieven en andere stakeholders nader tot elkaar te brengen om programmeren voor jongeren, hun ouders, scholen en leerkrachten goed op de kaart te zetten.

Kick-off: Waar staan we en hoe komen we verder?

Tijdens de kickoff op 10 oktober waren de belangrijkste vragen: waar staan we in Nederland op het gebied van programmeren, en hoe komen we verder? Het woord was onder meer aan onderwijsprofessionals, het bedrijfsleven, kennisinstellingen én kinderen. Waarom wordt code de ‘taal van de toekomst’ genoemd, en welke stappen moeten er gezet worden om te zorgen dat iedereen het over een aantal jaar voldoende ‘spreekt’?

Enthousiasmeren & verbinden

Tineke Netelenbos, voorzitter van ECP en Digital Champion van Nederland, was moderator en opende de ochtend met een mooi pleidooi: programmeren is een belangrijke vaardigheid om jongeren voor te bereiden op onze samenleving én op werk in een steeds digitaler wordende toekomst. Code is immers overal!

Hoe staan we ervoor in Nederland?

Simone Walvisch van de PO-raad ging in op het recente advies van Platform Onderwijs2032. Het is duidelijk dat digitale vaardigheden steeds belangrijker worden. Maar wat moeten kinderen dan precies moeten leren, als ze leren programmeren? SLO creëert die duidelijkheid nu, door digitale geletterdheid uit te werken in vaardigheden en subvaardigheden. Op basis daarvan kan een leerlijn worden ontwikkeld. Daarbij is ook praktische hulp en inspiratie nodig, onder andere uit het bedrijfsleven.

Waarom is zo’n versnellingsvraag en een leerlijn programmeren nodig? Sandra Legters van Stichting OPONOA, Teun Meijer van Onderwijsgroep Fier en Wietse van Bruggen van Kennisnet geven aan dat leerlingen in de huidige maatschappij hele andere vaardigheden nodig hebben dan dertig jaar geleden, zoals mediawijsheid, probleemoplossend vermogen en creatief denken. Daarmee trekken zij programmeren breder dan code.

Petra Fisser van SLO komt aan het woord over het advieskader voor OCW over digitale geletterdheid en geeft daarbij aan dat maar liefst tweederde van de Nederlandse leerkrachten zich niet bekwaam genoeg voelt om aan de slag te gaan met 21e-eeuwse vaardigheden, waaronder computational thinking. Een conclusie die duidelijk weergeeft dat er zeker nog werk te verzetten valt.

Inspiratie uit het buitenland

In Engeland is programmeren al verplichte kost. Remco Pijpers (Mijn Kind Online/Kennisnet) presenteerde het rapport ‘Computing-onderwijs in de praktijk. Wat kunnen we van de Britten leren?’ In het rapport wordt aangeraden om:

  •     samen te werken met het bedrijfsleven, bijvoorbeeld door experts docenten te laten trainen en gastlessen aan leerlingen te laten verzorgen. Daarnaast zouden scholen zouden net als in Engeland codeclubs moeten oprichten.
  •     codeclubs op te richten om te kijken hoe die verlopen en welke activiteiten ook in de klas een plek kunnen krijgen.
  •     kinderen te stimuleren om mee te doen aan buitenschoolse activiteiten. Dit werkt versterkend en stimulerend.

Voor meer tips om programmeren te integreren in het onderwijs kunnen scholen het volledige rapport downloaden op de website van Kennisnet.

Pedro de Bruyckere schreef er tevens een blog over.

Wat is er nodig om verder te komen?

In een debat met de zaal kwamen diverse stellingen aan bod, zoals ‘Programmeren moet een verplicht deel in het curriculum van de pabo zijn’ en ‘Zonder ouders lukt het nooit om kinderen aan het programmeren te krijgen’. Aan de verschillende perspectieven van de vele aanwezigen was te merken dat er nog veel moet gebeuren, maar er zijn ook al veel initiatieven die helpen Nederland in de goede richting te krijgen. Samenwerking is hierbij de sleutel tot succes. Drie complementaire initiatieven presenteerden zich op het podium om dit statement kracht bij te zetten.

  •     James van Thiel van Google presenteerde Codestarter, een intiatief van Science Center NEMO en Platform Bèta Techniek, gesteund door Google. Het doel is om kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar, hun ouders en leerkrachten kennis te laten maken met programmeren en 3D-printen via buitenschoolse activiteiten.
  •     Codepact, geïnitieerd door StartupDelta en opgezet om d.m.v. publiek-private samenwerking van Nederlandse kinderen krachtige, zelfstandige denkers te maken, verwelkomde maar liefst 16 nieuwe partners en ontving een grote financiële bijdrage van Microsoft.
  •     Enthousiaste ICT-professionals naar de klas brengen om middelbare scholieren te inspireren voor een toekomst met ICT te kiezen, dat is het doel van Geef IT Door. Deze ochtend werd in het kader van de Codeweek de Geef IT Door programmeer special gelanceerd – met het nieuwe lesmateriaal is het nu nog makkelijker om vo-leerlingen kennis te laten maken met de wereld van code. De 14-jarige Faye gaf Menno Vis van Bol.com tips over wat nou écht leuk zou zijn om te leren. Vervolgens werd het stokje doorgegeven aan Joost Visser van SIG om zich ook sterk te maken voor Geef IT Door.

Na een inspirerende ochtend was het tijd om te kijken hoe dat nou werkt, programmeren. Tientallen kinderen konden in o.a. CoderDojo’s op een laagdrempelige manier kennismaken met computers en code.

Kinderen geven Kamerleden lesje programmeren

Tijdens de Codeweek vonden meer dan vijftig programmeeractiviteiten plaats in het hele land, voor jong en oud. Op woensdagochtend 14 oktober vond daarnaast wel een hele bijzondere CoderDojo plaats. De leerlingen van groep 7 van basisschool de Willemsparkschool uit Den Haag gingen samen met een aantal Kamerleden enthousiast aan de slag met spelletjes als Scratch en Flappy Bird. O.a. Tweede Kamerlid Paul van Meenen kon zelf ervaren hoe eenvoudig programmeren kan zijn. Deze speciale CoderDojo werd georganiseerd door ECP, Microsoft en Ziggo.

Tineke Netelenbos werft software experts voor gastlessen in VO

Tijdens de lustrumbijeenkomst van SIG op 15 oktober roept Tineke alle SIG alumni op zich in te zetten voor het ICT vakgebied door het geven van programmeerlessen in het voortgezet onderwijs via Geef IT Door

17 oktober - Coderdojo Utrecht

Op 17 oktober sloot Ziggo de Codeweek af met een grote CoderDojo met 100 jonge programmeertalenten in de Jaarbeurs Utrecht. De eerste CoderDojo in KidsUniverse in de Tradmart van het Beatrixgebouw was een groot succes. Met ruim 100 kinderen en 30 coaches vond een leerzame scratch-middag plaats waarin door de kinderen Suske & Wiske projecten zijn gemaakt.

Vanuit Europa

Vicepresident van de Europese Commissie, Andrus Ansip, betuigde in een brief zijn dank en steun aan alle nationale Codeweek ambassadeurs. In zijn oproep benadrukt hij het belang om met elkaar het enthousiasme voor code te blijven doorgeven. Klik hier om de hele brief te lezen.

PrimaOnderwijs Codeweek special

In de september-editie van PrimaOnderwijs stonden maar liefst 8 pagina's Codeweek, vol inspiratie en tips. Bekijk hem hier!

In de media

Print:

Telegraaf 7 oktober 2015

AD 8 oktober 2015

Telegraaf 15 oktober 2015

Radio & tv:

Online:

Over de Codeweek

De Nederlandse Codeweek is een initiatief van ECP en Stichting Kennisnet en werd dit jaar gesteund door o.a. Microsoft, Ziggo, Randstad, bol.com, SIDN, Digivaardig & Digiveilig en eSkills for Jobs. Kijk voor meer informatie op www.codeweek.nl.

Deel dit bericht:
terug naar overzicht
InschrijvenUpdate

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf up to date van alle Digivaardig en Digiveilig weetjes.


Agenda

feb 9 2016
DigiveiligSafer InternetSafer Internet Day

Op dinsdag 9 februari 2016 vindt voor de 13e keer 'Safer Internet Day' plaats. Ruim 100 landen wereldwijd vieren deze dag die dit jaar in het teken staat van 'Play your part for a better internet'.

Lees meer 

bekijk agenda

Laatste tweet